Sunday 29 December 2013

Ku Pohon Restumu



Bonda,
ku merindukanmu
ku inginkanmu
ku mahukan kamu
kemba
lilah bersamaku
menjalani hari-hari seperti duhulu
bondaku
.

Bonda,
daku mohon ampun bonda,
kini daku
sedari kekhilafanku,
wahai bondaku…
dengarlah…..
bonda !!

Bonda,
hari ini kau telah tiada
hari ini juga aku meningkat dewasa,
hari ini aku sudah bergelar seorang bonda
zuriatku kini,
lahirnya tanpa seorang bapa.

Bonda,
dahulu daku ingkar nasihatmu,
daku melawan kata-katamu,
daku menafikan peringatan darimu,
aku terlalu didorong nafsu
manaruh kasih dan sayang
dari insan yang bukan mahramku
yang bukan jodoh terbaik untukku
yang akhirnya telah memakan diriku.

Bonda,
aku masih ingat lagi
suatu malam
tika dikau bersengkang mata
menyiapkan tempahan jahitan,
semata-mata mencari nafkah buatku,
daku meningga
lkan teratak kasih mu
lari bersama kekasihku gelapku
meninggalkan juga penangan di pipimu
kerana dikau menghalang pemergianku.

Bonda,
nasihatmu masih segar kotak fikiranku
saat itu
kau berpesan agar meninggalkan cinta di bangku remaja,
kau berpesan agar mengawal nafsu dan perasaan juga
kau turut berpesan agar selalu bertindak mengikut agama
dan fikiran nan waras
namun ku ingkari jua.

Bonda,
suatu ketika
daku terdengar permohonanmu
terhadap Sang Khaliq
engkau meminta untuk menghembuskan nafas terakhirmu
di bumi suci Mekah setelah sempurna hajimu
lalu hajat mu termakbul
dan walid pulang tanpamu di sisi.

Bonda,
kutau kau sedang diazab di sana
atas derhakaku
terhadapmu
pemergianmu meninggalkan 1000 penyesalan
terhadaku
yang tidak akan kembali pulih seperti dulu
tanpamu
aku hancur, aku musnah
aku terombang-ambing di lautan api yang membakar.
 
Bonda,
jika kau masih di sisi ku
daku ingin melutut padamu
daku ingin memohon pintu taubat dan rahmat
dari hatimu
daku ingin mohon ampun bonda
dari hujung rambutmu hingga ke hujung kakimu
daku menyesali perlakuanku
daku insaf
ampunkan daku bonda tercinta.

No comments:

Post a Comment